Виховна робота

ПРОФІЛАКТИКА СТРЕСУ ТА СПОСОБИ ЙОГО ПОДОЛАННЯ:
психологічний практикум

Складні ситуації і переживання, стресові стани та негативні емоції доволі часто супроводжують людину у житті, тому нагальним питанням для кожного є поступове оволодіння «наукою самовладання». Таке навчання позитивно впливає на процес трансформації особистості, підвищує адаптаційний потенціал і робить людину здатною підтримати не тільки свою життєстійкість, а й допомогти своєму оточенню у разі такої необхідності.
Ознайомившись із запропонованими способами, ви відчуєте себе більш впевненими на фоні можливих життєвих негараздів і зможете протиставити їм конкретну  психологічну самодопомогу.

Спосіб 1

Вивільнення дихання – один із способів, який допоможе «викинути з голови» проблеми й одночасно розслабитися.
Забудьте про всі неприємності, просто дозвольте собі це. Ви зможете до них повернутися пізніше, але немає поганого в тому, щоб дати собі передишку. Протягом трьох хвилин дихайте поволі, спокійно і глибоко, можете навіть заплющити очі, якщо вам так комфортніше. Порахуйте до п’яти, поки робите вдих, і до семи, коли видихаєте. Уявіть, що, коли ви насолоджуєтесь цим глубоким, неквапливим диханням, усі ваші неприємності і неспокій «випаровуються», залишають вас.

Спосіб 2

Повторення коротких, простих тверджень дає змогу упоратися з емоційною напруженістю, сприяє подоланню неспокою. Ось кілька прикладів:
Я можу управляти своїми внутрішніми відчуттями.
Я можу упоратися з напруженістю в будь-який момент, коли захочу.
Я можу повністю розслабитися, а потім швидко зібратися.
Зараз я почуваю себе краще.
Життя дорогоцінне, щоб витрачати його на неспокій. Що б не трапилося, я буду намагатися зробити все, що від мене залежить, щоб бути стійким.
Внутрішньо відчуваю, що все буде в порядку. 
Можна добавити свої твердження, які для вас важливі. Головне - повторювати їх кілька разів на день (уголос або записувати).

Спосіб 3

Якщо ви не знаєте, як розпочати вирішення якоїсь проблеми, можна зробити таке: запишіть усі свої думки, що стосуються цієї проблеми. Це має бути список позитивних дій, тобто те, що варто зробити, щоб її вирішити, або те, чого не варто робити. Виберіть з них, на вашу думку, 2-3 найбільш ефективні дії.  Намагайтеся пристосуватися до ситуації, переконавши себе сприймати все так, як є.  Попросіть поради в кого-небудь, хто здатний оцінити ситуацію об’єктивно.

Спосіб 4

Цей спосіб допомагає угамувати сум’яття.  Сум’яття – це безліч проблем, а також прагнення вирішити кожну з них саме цієї ж хвилини. Воно також призводить до напруженості. Цей спосіб є ефективним як на роботі / навчанні, так і під час виконання щоденних домашніх справ.
Якщо ви відчуваєте, що стаєте розсіяними, що вас щось бентежить, то подивіться на годинник і намагайтеся повністю зосередитися на тому, що ви будете робити наступні 10 хвилин. Не дозволяйте собі відволікатися або ухилятися від виконання цієї справи. Зосередьтеся на діяльності, незалежно від того, що це – урок, домашнє прибирання, розмова тощо. Після концентрації уваги на чомусь одному протягом 10 хвилин, ви, мабуть, відчуєте себе спокійніше, а, здобувши певний досвід, зможете досягти гарного результату за 2-3 хвилини.

Спосіб 5

За допомогою заспокійливих слів або фраз потік негативних думок можна перервати. Виберіть прості слова, наприклад: «заспокоїтися», «урівноважений», «спокій», «відпочинок», «мир» або фрази типу «глибоке і ще глибше розслаблення». Заплющте очі і зосередьтеся. Повторюйте слово, фразу або рахуйте про себе протягом 60 секунд. Нехай думки «пролітають» у вашій голові, не давайте їм оволодіти вами. Дихайте повільно і глибоко.

Спосіб 6

Велике значення має вміння людини проаналізувати ситуацію, бути здатним поставити собі такі запитання:
Чи заслуговує це того, щоб так хвилюватися?
Чи це насправді така важлива справа?
Чи піддається тепер ризику що-небудь справді важливе для мене?
Чи дійсно це гірше, ніж те, що було раніше?
Чи буде це для мене таким важливим через два тижні?
Що може трапитися? Як саме я зможу з цим упоратися?
При цьому важливо дати собі дійсно «аналітично опрацьовані» відповіді на поставлені запитання!

Спосіб 7

Цей спосіб допомагає «протидіяти» нереалістичним очікуванням, негнучкості, а також ставленню до себе занадто завищених вимог (все це призводить до внутрішнього дискомфорту). Якщо ви почуваєтесь незадоволеним, то сформулюйте для себе, що саме лежить  в основі цього відчуття. Вам допоможе відповідь на запитання, звернене до себе: «Що я повинен//повинна мати або зробити, щоб відчувати себе щасливим?» Чудово мати те, що вам подобається, але при цьому враховуйте, що ця вимога може спричинити напруженість. Дозвольте своїй вимозі «пом’якшитися» до реалістичного рівня, а потім продумайте подальші кроки. Пам’ятайте, що здавна люди на Сході говорили: «Господи, дай мені сили, щоб змиритися з тим, що я не можу змінити, дай мені мужності, щоб змінити те, що я повинен змінити, і дай мені мудрості, щоб відрізнити одне від іншого».


Ніхто не застрахований від складних життєвих ситуацій і почуттів. Але при цьому потрібно не обмежуватися переживаннями, не концентруватися на них, не поступатися складнощам життя, а – діяти, шукати виходи і знаходити їх, пробувати нові варіанти. У цьому нам допоможе психологічна обізнаність і набутий позитивний досвід !!



Як перетворити карантин у корисне дозвілля.
Поради психологів.

З 12 березня 2020 року в Україні тимчасово обмежується освітній процес та забезпечується дистанційне навчання в закладах загальної та вищої освіти, в мистецьких, спортивних школах, у дитячих садочках міста.
Сам у квартирі – мрія багатьох школярів, вони завжди знайдуть, чим зайнятися, окрім виконання уроків і домашніх обов’язків. Тут і телевізор, і комп’ютер,і планшет. Найголовніше, коли дитина залишається вдома сама, вона повинна чітко усвідомити: є речі, яких робити не можна за жодних обставин.А саме: - Нікому не можна відчиняти дверей, навіть якщо це прийшла сусідка чи подруга мами. Вхідні двері повинні відчиняти лише дорослі. Поясніть дитині, що у всіх близьких є ключі від квартири. - Не можна по телефону незнайомим людям розповідати, що вона (дитина) зараз сама вдома, а мама прийде тільки через годину. І взагалі не дозволяйте дитині вступати в тривалі бесіди зі сторонніми. Скажіть дитині, щоб незнайомим людям вона відповідала приблизно так: “Мама зараз дуже зайнята і не може поговорити з вами. Зателефонуйте через годину”. У цьому випадку ви, по-перше, не змушуєте дитину брехати, адже мама справді зайнята. А по-друге, стороннім невтямки, що дитина вдома сама. - Не можна нічого кидати з балкона та з вікна. До вікон взагалі краще не підходити і не визирати на вулицю. На вікна краще поставити спеціальні блокуючі засувки, що їх дитина не зможе самостійно відкрити. - Не можна гратися з електропобутовими приладами та газовою плитою. - Біля телефону повинен бути список потрібних номерів (ваш мобільний, татів, тітки, бабусі, і т.д.), щоб у разі екстреної необхідності дитина знала, куди їй телефонувати. І обов’язково поясніть дитині, в яких випадках треба терміново дзвонити та кликати на допомогу. Для підтримання позитивного емоційного стану та змістовного наповнення дозвілля дітей шкільного віку пропонуємобатькам 5 ідей для проведення корисного дозвілля з дітьми:
• Настільні ігри неодмінно мають захопити вашу дитину. Їх варто обирати за віком. Для учнів початкової школи буде цікаво пограти у «ходилки-бродилки з кубиком», для підлітків та старшокласників – монополію та інші ігри, які розвивають логічне мислення. Лото, карти, пазли – теж будуть цікаві для дітей будь-якого віку.
• Заняття для розвитку теж будуть доречні. До цієї категорії можна віднести розмальовки, ліплення з пластиліну. Звичайно ж, такий вид діяльності сприяє розвитку творчих здібностей. А ще можна запропонувати дитині виготовити фотоколаж сім’ї. На великому аркуші паперу можна намалювати велике дерево, на гілках якого приклеїти фотографії членів сім’ї. Таке заняття неодмінно сподобається вашій дитині.
• Хатні справи десятиліття досліджень доводять: якщо дитина виконує обов’язкові хатні справи – це позитивно впливає на навчання, психіку, а також у майбутньому це піде на користь становленню особистості та допоможе адаптуватись до соціального оточення. Згідно з дослідженням Марті Россмана (почесного професора університету Міннесоти), якщо ви з раннього віку привчите свою дитину виконувати хатню роботу, вона почуватиметься самостійною, відповідальною та впевненою в собі людиною. Не потрібно перевантажувати дитину домашніми справами, проте дитина може допомогти батькам вдома. Наприклад, можна доручити: - вологе прибирання в квартирі, пилососити, підмітати та або витирати пил; - розкладати і розвішувати по місцях свої речі (чистий одяг вішати в шафу, а брудний відносити в пральну машину або в кошик для брудної білизни); - стежити за станом свого взуття, мити його в разі необхідності, завжди ставити на місце; -поливати квіти; - піклуватися про домашнього улюбленця:, витирати лапи, міняти вміст лотків; - застеляти своє ліжко; - мити посуд і розкладати його.
• Звичайне читання перетворіть у гру. Після прочитання казки або оповідання спробуйте разом з дитиною влаштувати за її мотивами домашній театр. Цікавим для дітей буде також театр тіней. Для цього необхідно встановити настільну лампу біля стіни і руками показувати фігури тварин.
• Ведення щоденника. Купіть для дитини гарний блокнот, який застібається на замочок чи закривається на ключик. Їх у продажі є безліч варіантів. Запропонуйте своєму чаду щоденно вести блокнот, записувати туди свої думки та описувати, як минув день. Це допоможе розвивати пам’ять дитини та розвине здатність чітко висловлюватися.
Та головне, НЕ ЗАБУВАЙТЕ основні правила поведінки під час карантину у зв’язку з епідемією грипу:
 1. Намагатись менше ходити в гості, відвідувати громадські місця та скупчення людей.
 2. Частіше бувайте на свіжому повітрі.
3. Одягатись відповідно до погоди на вулиці та оберігайте себе від переохолодження.
 4. Частіше провітрюйте кімнату.
 5. Завжди мийте руки з милом.
 6. Щоденно їжте свіжі овочі й фрукти — вітаміни посилюють захисні сили організму.
НЕ ПАНІКУЙТЕ!
Що робити, щоб допомогти собі пережити паніку?
Ось кілька порад:
1. Під час епідемії дотримуйтесь рекомендацій ВООЗ.
Знання про те, як правильно поводитися у критичній ситуації, знижує тривогу.
2. Намагайтеся не блокувати свої почуття.
Боятися – нормально, відчувати безсилля, сумувати – теж.
"Відключити почуття" означає перестати бути в контакті з собою. А це значить, рано чи пізно почуття дадуть про себе знати, тільки їхня сила може стати деструктивною.
Легалізація негативних емоцій знижує напругу, психіка перестає "викручуватися" від необхідності постійно тримати почуття під замком.
3. Що робити, якщо тривога зашкалює?
Поглинаючи велику кількість інформації, ми піддаємося так званій соціальній тривозі.
Завдяки інтернету і соцмережам, події, що відбуваються на іншому кінці планети, сприймаються так, ніби вони відбуваються у нас вдома. Така розмитість кордонів посилює занепокоєння і почуття незахищеності.
Справитися з ними допоможе елементарна інформаційна гігієна. Намагайтеся обмежити кількість інформації, яку ви споживаєте, зменшіть кількість часу, проведеного за читанням новин і в соцмережах.
Оберіть ті джерела інформації, яким довіряєте, і відправте у бан тих, хто розганяє паніку.
4. Знаходьте час тільки для себе і наповнюйте себе ресурсом.
Цей пункт особливо важливий для батьків, які перебувають на карантині з маленькими дітьми.
Турбота про тих, хто від нас залежить – складна фізична і емоційна робота, яка вимагає багато ресурсів. Якщо їх не поповнювати, ваш сосуд швидко вичерпається, і ви відчуєте емоційне вигорання.
Створіть свій власний щоденний ритуал – займіться тим, що приносить вам задоволення. Спорт, будь-які види творчості, прогулянки, просто відпочинок підійдуть.
Головне – щоб у цей час вас ніхто не чіпав і ви могли розслабитися на самоті.
5. Сон. Фізичні навантаження (так-так!). Регулярна здорова їжа. Задоволення.
Всі ці речі здаються банальними, але допомагають справлятися навіть з сильними стресами.






Вогонь здавна є другом людини. Він допомагає їй обігріватися і одягатися. З його допомогою людина варить метал, готує собі їжу. Вогонь рухає техніку, допомагає людині проникнути в таємниці космосу.
Але вогонь може стати і жорстоким ворогом, якщо з ним необережно поводитись, він виходить з-під контролю людини, може знищити міста і села, будинки, ліси, урожаї, все, що зустрінеться на його шляху. Часто у вогні пожеж гинуть люди.
Приблизно кожна шоста-восьма пожежа в нашій країні виникає від пустощів дітей, від їхнього невмілого, необережного поводження з вогнем. Кожен п’ятий, що загинув під час пожежі – неповнолітній. За цією статистикою – трагедії багатьох людей, збитки державі у мільйони гривень. Але не виміряти гіркоту втрат, коли у вогні гинуть діти.


ІНСТРУКЦІЯ - ПАМ’ЯТКА
правил пожежної безпеки у побуті

Насичення квартир, приватних будинків різноманітними газовими, електропобутовими приладами і хімічними препаратами представляє значну небезпеку виникнення пожежі в квартирі або будинку у разі навіть найменшого порушення встановлених правил пожежної безпеки. В той же час досвід показує, що населення часто порушує ці правила, не приділяючи їм належної уваги або просто тому, що не знає їх. Це призводить до того, що у житлових будинках пожежі виникають значно частіше, ніж у громадських або виробничих будівлях.
В'їжджаючи у квартиру або будинок, кожний мешканець бере на себе зобов'язання дотримуватись правил користування житловими приміщеннями, у тому числі виконувати правила пожежної безпеки. Але аналіз причин пожеж показує, що винуватцями більшості з них є самі мешканці, які зневажають елементарними правилами пожежної безпеки: необережно поводяться з вогнем під час паління, користування приладами освітлення з відкритим полум'ям (гасовими лампами, ліхтарями, свічками, факелами тощо), що особливо небезпечно для горищних приміщень, коридорів (сіней), комор і різних господарських будівель.
Правила користування житловими приміщеннями забороняють захаращувати балкони, лоджії, прихожі, коридори, міжповерхові сходи і запасні виходи меблями або іншими предметами, однак це є найбільш поширеним порушенням, що допускається мешканцями житлових будинків.
Пожежі, викликані непогашеною цигаркою, є найбільш розповсюдженими. Більшість пожеж, спричинених курінням, пов'язана з курінням у нетверезому стані у ліжку. Всі випадки пожеж від куріння у ліжку схожі між собою: п'яна людина, яка палить, засинає, цигарка падає і від неї спочатку загоряється постіль, а потім меблі та інші речі у помешканні.
Не менш поширеною причиною пожеж є порушення правил користування електричними приладами. Аналіз таких пожеж показує, що вони відбуваються, в основному, з двох причин:
- порушення правил пожежної безпеки під час користування електропобутовими приладами;
- прихованої несправності цих приладів.
Крім того, пожежі можуть виникати і від несправної електропроводки або неправильної експлуатації електромережі. Це може статися, наприклад, якщо в одну розетку включити декілька побутових приладів водночас. Виникає перевантаження, проводи можуть нагрітися, а ізоляція - спалахнути.
 Проводи миттю нагріваються до такої температури, що металічні жили плавляться, спостерігається інтенсивне виділення іскор і великої кількості тепла. Якщо в місці короткого замикання виявляться горючі матеріали і конструкції, вони миттю займаються. Тому необхідно стежити за справністю ізоляції проводів, не допускати кріплення їх цвяхами, які можуть порушити ізоляцію.
Значну пожежну небезпеку являють собою також електричні лампи, оскільки поверхня скляної колби може нагріватися до температури 550°С. До небезпечних наслідків може призвести і поганий контакт цоколя лампи з пружиною патрона. У цьому випадку патрон сильно нагрівається, що призводить до пересихання ізоляції проводів, втрати ними ізоляційних властивостей і короткому замиканню.
Основні запобіжні заходи і правила пожежної безпеки при експлуатації електричних та нагрівальних приладів, що використовуються у побуті, такі:
- нагрівальні прилади можна встановлювати тільки на негорючі підставки;
- забороняється залишати прилади, що включені, без нагляду;
- забороняється включати в одну розетку одночасно декілька приладів;
- необхідно спостерігати за щільністю контактів в місцях приєднання проводів приладів до вилки, клем між собою тощо;
- небезпечно замінювати запобіжники, що перегоріли, в телевізорах, приймачах і інших побутових приладах саморобними або плавкими запобіжниками;
- забороняється користуватися саморобними нагрівальними приладами.
У разі виявлення займання ізоляції електричних приладів в першу чергу слід вимкнути електропроводку, для чого знімають електричні запобіжники на груповому щиті будинку. Після вимкнення електроструму можна приступати до гасіння електропроводів, що горять, застосовуючи для цього воду або пісок. До того моменту, коли буде відключено електричний струм, ізоляцію електропроводів можна гасити тільки сухим піском, кидаючи його лопатою або совком.
У випадку займання від електронагрівальних приладів слід відключити ці прилади, вимкнути всю електричну мережу в будинку, а після цього розпочати гасіння водою, піском, сухою землею, снігом.
Якщо загорівся електроприлад, то його гасять так: виймають вилку електрошнура з розетки, і якщо горіння не припинилося, то осередок заливають водою, або накривають змоченою ковдрою..

У випадку інтенсивного горіння необхідно вивести з приміщення (для запобігання отруєнню продуктами горіння) всіх людей, які не беруть участі в ліквідації пожежі.
Ми користуємося різноманітними електроприладами, які в разі неправильної експлуатації чи пошкодження здатні призвести до виникнення пожежі. З огляду на це слід запам'ятати й виконувати основні вимоги пожежної безпеки:
- електронагрівальні прилади інша побутова апаратура повинні вмикатися в електромережу тільки за допомогою справних штепсельних з'єднань та електророзеток заводського виготовлення;
- температура зовнішньої поверхні електроопалювальних приладів у найбільш нагрітому місці в нормальному режимі роботи не повинна перевищувати 85°С;
- відстань від приладів електроопалення до горючих матеріалів має становити не менше 0,25 м.
Значну кількість пожеж у житловому секторі складають пожежі від побутових газових приладів. Основною причиною цих пожеж є витікання газу внаслідок порушення герметичності трубопроводів, з'єднувальних вузлів або через пальники газових плит. Саме тому уразі появи запаху газу у приміщенні не можна запалювати сірники, запальнички, вмикати і вимикати електричні вимикачі, входити у приміщення з відкритим вогнем або з цигаркою - все це може викликати вибух газу.
Якщо витікання газу відбувається з відкритого крана на газовому приладі, то його треба закрити, ретельно провітрити приміщення і тільки після цього можна запалювати вогонь. У випадку витікання газу в результаті пошкодження приладів, користування ними необхідно припинити і негайно повідомити в контору газового господарства.
Категорично забороняється користуватися вогнем для виявлення витоку газу із балонів і газових приладів, для цього можна застосовувати тільки мильний розчин.
Небезпечним місцем в помешканні є кухня. У кухні зосереджені як відкрите полум’я (газова плита), так і високотемпературні прилади (духова шафа, мікрохвильова піч, електрочайник, тостер). Продукти, залишені без нагляду на плиті чи в печі та тліючі матеріали, необережно кинуті у відро для сміття, - найпоширеніші "винуватці" пожеж на кухнях. Полум'я від газової плити здатне запалити будь-які горючі матеріали. Конфорки електричної плити після її вимикання залишаються гарячими набагато довше, ніж газової, тож залишений над плитою рушник або інший горючий предмет може зайнятися навіть через певний час.
Попередження пожеж від пічного опалення залишається важливою задачею забезпечення пожежної безпеки у приватному житловому секторі. У житлових будинках, які мають пічне опалення, необхідно звернути увагу на виконання вимог пожежної безпеки під час улаштовування печей та їх експлуатації. В цих будинках пожежі найчастіше відбуваються з причини перегрівання печей, появи у цегляній кладці тріщин, а також в результаті застосування для розтоплювання печей горючих і легкозаймистих рідин, випаданні з топки або зольника вуглин.
Перед початком опалювального сезону потрібно перевірити справність печі і димоходу, відремонтувати їх, почистити сажу, замазати тріщини глиняно-пісочним розчином, побілити димову трубу на горищі і вище.
Якщо ви користуєтесь пічним опаленням, то необхідно запам’ятати такі правила:
- перед початком, а також протягом усього опалювального сезону слід очищати димоходи та печі від сажі, щоб не сталось її займання;
- біля кожної печі перед топковим отвором на підлозі слід прибити металевий лист розміром не менше 0,5 на 0,7 м;
- усі димові труби та стіни на горищі, через які прокладено димові канали, повинні бути заштукатурені й побілені;
- попіл та шлаки, що їх видаляють із топки, необхідно заливати водою та виносити в спеціально відведені місця.
Під час використання пічного опалення не допускається:
- залишати печі, які топляться, без нагляду або доручати нагляд за ними малолітнім дітям;
- користуватися печами, які мають тріщини;
- розміщувати паливо, інші горючі речовини та матеріали безпосередньо перед топковим отвором;
- сушити й складати на печах одяг, дрова, інші горючі предмети та матеріали;
- застосовувати для розпалювання печей легкозаймисті та горючі рідини;
- здійснювати топлення печей із відкритими дверцятами топки;
- зберігати у приміщенні запас палива, який перевищує добову потребу.


Категорично заборонено:
- залишати малолітніх дітей біля печей, що топляться, без догляду дорослих;
- застосовувати для опалення приміщення нестандартне (саморобне) електронагрівальне обладнання;
- експлуатувати кабелі та проводи з пошкодженою ізоляцією;
- залишати під напругою незаізольовані кабелі та проводи;
- обгортати електролампи та світильники папером, тканиною, іншими горючими матеріалами;
- залишати без нагляду ввімкнені в електромережу нагрівальні прилади, телевізори, радіоприймачі тощо.


Заходи при виявленні пожежі та гасіння підручними засобами
У разі пожежі необхідно у першу чергу повідомити про це пожежну охорону по телефону 101 і вжити заходів для зустрічі пожежних підрозділів, після чого слід негайно вимкнути електропроводку в будинку.
Пожежа, як правило, починається з незначного горіння і гасити її в цей період не представляє великих складнощів. Необхідно використовувати засоби гасіння пожежі, які знаходяться під рукою, а у разі їх відсутності - організувати доставку води до осередку пожежі у відрах, каструлях, бачках тощо. Взимку можна підносити сніг і закидати ним вогонь.
Поширенню пожежі у житловому будинку найбільше сприяють вентиляційні канали, відкриті вікна, двері і люки на горище, через які надходить свіже повітря. Ось чому, починаючи гасіння пожежі, не слід розбивати скло у вікнах приміщення, що горить (якщо тільки це не викликане необхідністю проведення рятування людей) і залишати відчиненими двері в коридор та до інших приміщень, а тим більше - на вулицю.
Якщо пожежу було виявлено пізно і вона набула вже значних розмірів, а наявних первинних засобів гасіння недостатню або їх неможливо застосувати в обстановці, що створилася з причини високої температури всередині приміщення чи сильного задимлення, потрібно вжити заходів для того, щоб стримати поширення вогню до прибуття пожежної допомоги. Для цього потрібно, за можливості, щільніше закрити всі двері, вікна і віконниці.
Якщо пожежа почалася в одній з кімнат і не поширилась за її межі, спочатку поливають водою осередок найбільшого горіння, а після цього гасять навколишні предмети. Тут важливо, щоб вода доставлялася безперервно або з найменшими проміжками часу. В останньому випадку вогонь не зможе виникнути з новою силою в проміжках між черговою подачею води.
Успішна ліквідація пожеж і загорянь до прибуття пожежної допомоги можлива утому випадку, якщо доставкою води буде займатися якомога більше людей.
У разі займання в кімнаті стін з горючих матеріалів, шпалер чи килимів подавати воду слід на верхню частину стіни з розрахунком на те, що вода, стікаючи, буде гасити або змочувати нижню поверхню стіни, відвертаючи поширення вогню.
На меблі, що горять, воду розподіляють на якомога більшу поверхню, охоплену вогнем. Постіль з ліжка знімати не слід, щоб не відбулося загоряння тліючих предметів за рахунок збільшення площі контакту з киснем повітря, її поливають водою, а після цього виносять з дому і гасять у дворі, осторонь від будівель.
Одяг, що горить, штори, портьєри тощо гасять на підлозі, заливаючи водою. Слід постійно стежити за обгорілими предметами постільної білизни, одягом та іншими м'якими горючими речами, винесеними на подвір'я, бо під час підсихання вони можуть знов загорятися від тління.
У тих випадках, коли двері в кімнату, де почалася пожежа, виявляться закритими, не слід відкривати їх, доки не будуть підготовлені засоби гасіння. Це пов'язано з тим, що в закритому приміщенні горіння і тління відбувається дуже повільно через малу кількість кисню в повітрі. У такому приміщенні двері слід відкривати обережно, загородившись полотнищем, і відходити разом з ним, захищаючись від спалахів спалаху продуктів неповного згоряння предметів, що може статися уразі відкривання дверей і надходження до приміщення повітря, збагаченого киснем.
Якщо в будинку, в якому сталася пожежа, відсутні мешканці і зачинено двері, необхідно відкрити їх будь-якими підручними засобами.
Розлитий гас, бензин, мастило та інші легкозаймисті рідини не можна гасити водою, тому що вони, будучи легшими за воду, підіймаються на її поверхню, продовжуючи горіти, збільшуючи площу горіння під час розтікання води. Для гасіння будь-яких легкозаймистих рідин слід застосовувати пісок, землю, а також використовувати щільні тканини, ковдри, пальта тощо, заздалегідь змочені водою.

Заходи щодо рятування потерпілих з будинків, які горять та під час гасіння пожежі:
• перед тим, як увійти в приміщення, що горить, накрийтеся мокрою ковдрою, будь-яким одягом чи щільною тканиною;
• відкривайте обережно двері в задимлене приміщення, щоб уникнути посилення пожежі від великого притоку свіжого повітря;
• в сильно задимленому приміщенні рухайтесь поповзом або пригинаючись;
• для захисту від чадного газу необхідно дихати через зволожену тканину;
• у першу чергу рятуйте дітей, інвалідів та старих людей;
• пам'ятайте, що маленькі діти від страху часто ховаються під ліжко, в шафу та забиваються у куток;
• виходити із осередку пожежі необхідно в той бік, звідки віє вітер;
• побачивши людину на якій горить одяг, зваліть її на землю та швидко накиньте будь-яку ковдру чи покривало (бажано зволожену) і щільно притисніть до тіла, при необхідності, викличте медичну допомогу;
• якщо загорівся ваш одяг, падайте на землю і перевертайтесь, щоб збити полум'я, ні в якому разі не біжіть - це ще більше роздуває вогонь;
• під час гасіння пожежі використовуйте вогнегасники, пожежні гідранти, воду, пісок, землю, кошму та інші засоби гасіння вогню;




• бензин, гас, органічні масла та розчинники, що загорілися, гасіть тільки за допомогою пристосованих видів вогнегасників, засипайте піском або грунтом, а якщо осередок пожежі невеликий, накрийте його азбестовим чи брезентовим покривалом, зволоженою тканиною чи одягом;
• якщо горить електричне обладнання або проводка, вимкніть рубильник, вимикач або електричні пробки, а потім починайте гасити вогонь.
Пожежа застала вас у приміщенні:
• ви прокинулись від шуму пожежі і запаху диму, не сідайте в ліжку, а скотіться з нього на підлогу та повзіть під хмарою диму до дверей вашого приміщення, але не відчиняйте їх відразу;
• обережно доторкніться до дверей тильною стороною долоні, якщо двері не гарячі, то обережно відчиніть їх та швидко виходьте, а якщо двері гарячі - не відчиняйте їх, дим та полум'я не дозволять вам вийти;
 •         щільно закрийте двері, а всі щілини і отвори заткніть будь-якою тканиною, щоб уникнути подальше проникнення диму та повертайтесь поповзом у глибину приміщення і приймайте заходи до порятунку;
• присядьте, глибоко вдихніть повітря, розкрийте вікно, висуньтеся та кричіть "Допоможіть, пожежа!", а якщо ви не в змозі відкрити вікно - розбийте віконне скло твердим предметом та зверніть увагу людей, які можуть викликати пожежну команду;
• якщо ви вибрались через двері, зачиніть їх і поповзом пересувайтесь до виходу із приміщення (обов'язково зачиніть за собою всі двері);
• якщо ви знаходитесь у висотному будинку не біжіть вниз крізь вогнище, а користуйтеся можливістю врятуватися на даху будівлі, використовуйте пожежну драбину, під час пожежі заборонено користуватися ліфтами.
У всіх випадках, якщо ви в змозі, викличте пожежну команду (телефон-101)
Пам’ятайте:Дотримання правил безпеки життєдіяльності доступне кожному. Тож зробіть усе можливе, щоб зберегти життя та здоров’я своє та Ваших рідних і близьких.



Шановні учні та їх батьки!!!
У зв'язку з поширенням короновірусу навчальний заклад тимчасово не працює.
Вся необхідна інформація буде розміщена на сайті навчального закладу
Заміни до занять також будуть розміщенні на сайті. 
Знаходьтесь вдома, виконуйте домашнє завдання, 
яке Ви можете знайти на блогах викладачів:
https://vpu19.ucoz.ua/index/distancijne_navchannja/0-77
ДЯКУЄМО ЗА РОЗУМІННЯ.
БАЖАЄМО ВСІМ ЗДОРОВ'Я!!!








ІНСТРУКЦІЯ
з техніки безпеки учнів під час карантину

1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1.1. Інструкція з безпеки учнів під час  карантину поширюється на всіх учасників навчально-виховного процесу у період перебування учнів на карантині.
1.2. Інструкцію розроблено відповідно до «Положення про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу», затвердженого Наказом Міністерства освіти і науки України від 01.08.2001 № 563, «Правила дорожнього руху України», затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306, «Правил пожежної безпеки для закладів, установ і організацій системи освіти України», затверджених Наказом Міністерства освіти і науки України, Міністерства внутрішніх справ України, Головного управління державної пожежної охорони від 30.09.1998 № 348/70.
1.3. Усі учасники навчально-виховного процесу повинні знати правила надання першої (долікарської) допомоги при характерних ушкодженнях, мати необхідні знання і навички користування медикаментами.
2. ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ ПІД час карантину
2.1. Вимоги безпеки життєдіяльності учнів перед початком карантину:
2.1.1. Перед початком  карантину слід чітко визначити терміни початку та завершення . карантина.
2.1.2. У разі продовження карантину телефонувати в останній день визначених термінів до приймальної навчального закладу вихователеві або класному керівникові для визначення нового терміну карантину.
2.2. Вимоги безпеки життєдіяльності учнів під час карантину:
2.2.1. Під час карантину, перебуваючи на вулиці й ставши учасником дорожньо-транспортного руху, чітко виконувати правила дорожнього руху:
● рухатися тротуарами і пішохідними доріжками, дотримуючись правого боку;
● за межами населених пунктів, рухаючись узбіччям чи краєм проїжджої частини, йти назустріч руху транспортних засобів;
● переходити проїжджу частину тільки по пішохідних переходах, зокрема підземних і наземних, а за їх відсутності — на перехрестях по лініях тротуарів або узбіч;
● у місцях із регульованим рухом зважати тільки на сигнали регулювальника чи світлофора;
● виходити на проїжджу частину з-за транспортних засобів упевнившись, що не наближаються інші транспортні засоби;
● чекати на транспортний засіб тільки на посадкових майданчиках (зупинках), тротуарах, узбіччях, не створюючи перешкод для дорожнього руху;
● на трамвайних зупинках, не обладнаних посадковими майданчиками, можна виходити на проїжджу частину лише з боку дверей і тільки після зупинки трамвая;
● у разі наближення транспортного засобу з увімкненим проблисковим маячком червоного або синього кольору, чи спеціальним звуковим сигналом, потрібно утриматися від переходу проїжджої частини або негайно залишити її;
● категорично заборонено вибігати на проїжджу частину, влаштовувати на ній або поблизу неї ігри, переходити проїжджу частину поза пішохідним переходом або встановленими місцями;
● рухатися по дорозі велосипедом можна тільки дітям, які досягли 16 років; мопеди й велосипеди повинні бути обладнанні звуковим сигналом та світлоповертачами: спереду — білого кольору, по боках — оранжевого, позаду — червоного; на голові у водія має бути захисний шолом; чітко дотримуватися правил дорожнього руху;
● водіям мопедів і велосипедів заборонено: керувати транспортом із несправним гальмом і звуковим сигналом, у темну пору доби; рухатися автомагістралями, коли поряд є велосипедна доріжка; рухатися тротуарами і пішохідними доріжками; їздити не тримаючись за кермо та знімати ноги з педалей; перевозити пасажирів; буксирувати інші транспортні засоби;
● для катання на інших засобах (скейтборд, самокат, ролики та ін.) обирати місце на дитячих майданчиках та ін., на проїжджу частину виїжджати заборонено;
● учні повинні виконувати зазначені правила, а також інші Правила дорожнього руху України, знання про які отримані на уроках основ здоров'я; виховних годинах, предметних уроках;
● перебувати поблизу залізничних колій дітям без супроводу дорослих заборонено;
● учні, користуючись транспортним засобом, повинні сидіти або стояти тільки в призначених для цього місцях, тримаючись за поручень або інше пристосування.
2.2.2. Під час карантину, перебуваючи вдома, на вулиці, в спеціалізованих установах, приміщеннях, транспорті, учні повинні чітко виконувати правила пожежної безпеки:
● заборонено брати з собою вогненебезпечні предмети, що можуть спричинити пожежу (запальнички, сірники, петарди, бенгальські вогні, феєрверки, цигарки, легкозаймисті речовини, вогнезаймисту рідину та ін.);
● користуватися газовою плитою вдома тільки зі спеціалізованим електричним приладом для вмикання під наглядом дорослих;
● заборонено використовувати віконниці на вікна для затемнення приміщень і застосовувати горючі матеріали; зберігати бензин, газ та інші легкозаймисті горючі рідини, приносити їх до приміщення; застосовувати предмети оформлення приміщень, декорації та сценічне обладнання, виготовлене з горючих синтетичних матеріалів, штучних тканин і волокон (пінопласту, поролону, полівінілу та ін.); застосовувати відкритий вогонь (факели, свічки, феєрверки, бенгальські вогні та ін.), використовувати хлопавки, застосовувати дугові прожектори, влаштовувати світлові ефекти із застосуванням хімічних та інших речовин, що можуть спричинити загоряння; встановлювати стільці, крісла і інші конструкції, виконані з пластмас та легкозаймистих матеріалів, а також захаращувати предметами проходи і аварійні виходи;
● у жодному разі не брати на вулиці чи в іншому місці незнайомих чи чужих предметів, зокрема, побутову техніку, не вмикати їх у розетку вдома чи в інших установах — це може призвести до вибуху та надзвичайної ситуації;
● не наближатися до електроприладів, музичної апаратури, що живляться струмом. Користуватися електроприладами тільки сухими руками і в присутності батьків. У разі виявлення обірваних проводів, неізольованої проводки, іскріння проводки, негайно повідомити дорослих;
● не скупчуватися біля проходів у громадських установах, входах та виходах, у приміщеннях вестибюлю;
● під час участі в масових заходах не галасувати, не свистіти, не бігати, не стрибати, не створювати травмонебезпечних ситуацій у приміщенні, дотримуватися правил пожежної безпеки;
● у разі пожежної небезпеки — наявності вогню, іскріння, диму — негайно вийти на повітря (за двері, балкон) та кликати на допомогу. Викликати службу пожежної охорони за номером 101, назвавши своє ім'я, прізвище, коротко описавши ситуацію: наявність вогню, диму, кількість людей у приміщенні, свій номер телефону;
● при появі запаху газу в квартирі, приміщенні у жодному разі не вмикати електроприлади, не користуватися стаціонарним чи мобільним телефоном, відчинити вікна, двері, перевірити приміщення, вимкнути газову плиту й вийти з приміщення; покликати на допомогу дорослих, негайно повідомити в газову службу за номером 104 чи 101 пожежну охорону; назвавши своє ім'я, прізвище, коротко описавши ситуацію й залишивши свій номер телефону.
2.2.3. Під час карантину, перебуваючи вдома, на вулиці, в спеціалізованих установах, громадських місцях, приміщеннях, транспорті та ін. учні повинні чітко виконувати правила з попередження нещасних випадків, травмування, отруєння та ін.:
● під час карантину заборонено перебувати біля водоймищ без супроводу дорослих для запобігання утеплення дітей;
● категорично заборонено наближатися й перебувати біля будівельних майданчиків, кар'єрів, напівзруйнованих будівель для запобігання обрушень будівельних матеріалів і попередження травм та загибелі дітей;
● категорично заборонено вживати алкоголь, наркотичні засоби, тютюнові вироби, стимулятори;
● заборонено брати до рук, нюхати, куштувати незнайомі дикі рослини чи паростки квітів, кущів, дерев, що може призвести до отруєння;
● пересуватися обережно, спокійно. Беручи участь в іграх, не створювати хаотичного руху, не штовхатися, не кричати. На вулиці бути обережним, дивитися під ноги, щоб не впасти в яму чи у відкритий каналізаційний люк;
● не наближатися на вулиці до обірваних, обвислих проводів, або проводів, що стирчать, а особливо, якщо від них іде гудіння — такі проводи ще можуть бути підживлені електрострумом;
● не наближатися до щитових, не залазити на стовпи з високовольтними проводами — можна отримати удар електрострумом від високовольтних живлень за 5 м;
● бути обережним на дитячих майданчиках, у парках відпочинку: спочатку переконатися, що гойдалки чи атракціони, турніки, прилади справні, сильно не розгойдуватися й не розгойдувати інших, щоб не призвести до падіння чи іншого травмування;
● не виходити на дах багатоповерхівки для попередження падіння дітей із висоти;
● не наближатися до відчинених вікон, не нахилятися на перила, парапети сходинок для запобігання падіння дітей із висоти;
● не спускатися в підвали будинків чи інші підземні ходи, катакомби, бомбосховища — там може бути отруйний газ;
● не контактувати із незнайомими тваринами для запобігання отримання укусів від хворих на сказ тварин;
● застосовувати всі знання й правила, отримані на уроках основ здоров'я, виховних годинах, навчальних уроках.
2.2.4. Під час карантину учні повинні виконувати правила безпеки життєдіяльності під час самостійного перебування вдома, на вулиці, у громадських місцях, друзів, у замкнутому просторі приміщень із незнайомцями, а також виконувати правила попередження правопорушень та насильства над дітьми:
● не розмовляти й не контактувати із незнайомцями, у жодному разі не передавати їм цінні речі, ключі від дому, навіть якщо вони назвалися представниками міліції. Слід одразу кликати на допомогу й швидко йти до людей;
● не підходити до автомобілів із незнайомцями, навіть якщо вони запитують дорогу. Краще відповісти, що не знаєте, і швидко йти геть;
● перебувати без супроводу дорослих на вулиці дітям до 10-ти років можна до 20 год., до 14-ти років — до 21 год., до 18-ти років — до 22 год. У темну пору року — із настанням темряви;
● діти мають право не відчиняти дверей дому навіть представникам правоохоронних органів. Якщо незнайомець запитує, коли повернуться батьки, слід повідомити, що незабаром — вони у сусідів, тим часом зателефонувати батькам, а двері незнайомцям не відчиняти;
● триматися подалі від тих, хто влаштовує бійки, не брати участі в суперечках дорослих і не провокувати словами чи діями агресивну поведінку, що може призвести до бійки або травми; у стосунках із оточуючими слід поводитися толерантно;
● не заходити в під'їзд, ліфт із незнайомцями; слід одразу кликати на допомогу, якщо незнайомець провокує якісь дії щодо вас. Бути уважними, оглядатися й перевіряти, чи не слідкує за вами хтось під час проходу провулків, підземних переходів, між будинками, у тунелях. Якщо за вами хтось іде, зупинитися й відійти осторонь, щоб потенційний переслідувач пройшов повз вас;
● не вчиняти дії; що можуть призвести до правопорушень. Неповнолітніми у кримінальному праві вважаються особи віком до 18-ти років. За злочини, вчинені після настання 14-річного віку, неповнолітні підлягають кримінальній відповідальності. Позбавлення волі неповнолітньому може бути строком не більше ніж на 10 років. Найсуворішим примусовим виховним заходом є направлення до спеціальних навчально-виховних установ, що здійснюється примусово, незалежно від бажання неповнолітнього чи його батьків;
● батьки неповнолітніх, які не займаються вихованням своїх дітей, підлягають адміністративному штрафу в розмірах, передбачених відповідною статтею Карного кодексу України;
● всеукраїнські гарячі лінії підтримки дітей та молоді України:
     - Всеукраїнська лінія «Телефон довіри» - 800-500-21-80;
     - національна гаряча лінія з питань попередження насильства над дітьми та захисту прав дітей - 500-500-33-50 (у межах України дзвінки безкоштовні).
2.2.5. Під час карантину  учні повинні виконувати правила із запобігання захворювань на грип, інфекційні та кишкові захворювання, педикульоз та ін.:
● при нездужанні не виходити з дому, щоб не заражати інших людей, викликати лікаря;
● хворому призначити окреме ліжко, посуд, білизну;
● приміщення постійно провітрювати;
● у разі контакту із хворим надягати марлеву маску;
● хворому слід дотримуватися постільного режиму;
● вживати заходів профілактики: їсти мед, малину, цибулю, часник; чітко виконувати рекомендації лікаря;
● перед їжею мити руки з милом;
● не їсти брудних овочів та фруктів, ретельно їх мити;
● для запобігання захворювань на педикульоз регулярно мити голову; довге волосся у дівчат має бути зібране; не користуватися засобами особистої гігієни (гребінцем) інших осіб, а також не передавати свої засоби гігієни іншим. Не міряти й не носити чужого одягу, головних уборів, а також не передавати іншим свій одяг;
● не вживати самостійно медичних медикаментів чи препаратів, не рекомендованих лікарем;
● якщо ви погано почуваєтеся, а дорослих поряд немає, слід викликати швидку медичну допомогу за номером 103, описавши свій стан, назвавши номер свого телефону, домашню адресу, прізвище, ім'я, а також зателефонувати батькам.
3. ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ У РАЗІ ВИНИКНЕННЯ НАДЗВИЧАЙНОЇ АБО АВАРІЙНОЇ СИТУАЦІЇ
3.1. Не панікувати, не кричати, не метушитися, чітко й спокійно виконувати вказівки дорослих, які перебувають поряд.
3.2. Зателефонувати батькам, коротко описати ситуацію, повідомити про місце свого перебування.
3.3. Якщо ситуація вийшла з-під контролю дорослих, слід зателефонувати в служби екстреної допомоги за телефонами:
101 — пожежна охорона;
102 — міліція;
103 — швидка медична допомога;
104 — газова служба, коротко описати ситуацію, назвати адресу, де відбулася надзвичайна ситуація, а також своє прізвище, ім'я, номер свого телефону.

Немає коментарів:

Дописати коментар